Rataverkon korjausvelan rahoitus on turvattava
Yle Uutiset ovat uutisoineet, että junien suurin syy myöhästelyyn ovat rataverkon puutteet sekä turvalaitteiston viat. Näiden osuus oli peräti 45 prosenttia kaikista myöhästymisistä. Junankuljettajana toiminut SDP:n kansanedustaja Harry Wallin on sanonut, että Suomen yksiraiteisella rataverkolla turvalaitehäiriö heijastuu liikenteeseen, kun muut junat joutuvat odottamaan myöhästyneen junan ohitusta.
Rataverkkoa ei minusta voi avata enempää kilpailulle, koska puutteet ovat suuria ja korjausvelka on kasvanut suureksi. Suomen noin 2,5 miljardin euron arvoisesta korjausvelasta 40 prosenttia on raiteilla. Korjausvelan takia matkanteko kauas Lappiin on hitaampaa. Rataverkosta ei saada tarpeellista kilpailuhyötyä lentoliikenteeseen nähden, joten ihmiset valitsevat mieluiten lentämisen, kun haluavat matkustaa lomalle Lappiin. Lentäminen taas jouduttaa ilmastonmuutosta, kun lentokoneiden nousut ja laskut polttavat polttoainetta päästäen päästöjä ilmaan.
Turhat pysähdykset Suomen tärkeimmällä ratayhteydellä (Helsinki-Rovaniemi) on saatava loppumaan ja liikenne sujuvoitumaan. Parhaiten tämä onnistuu raiteita lisäämällä Helsingistä Tampereelle sekä Seinäjoelta Rovaniemelle asti. Pääradan kehittämiselle on löydyttävä tulevan hallituksen tuki, että maan tärkeimmällä ratayhteydellä voidaan tavoitella jopa 200 km/h junanopeuksia ilman turhia pysähdyksiä.
lähde: raidepuolue.fi
Sami Korkiakoski
linkkejä: https://raidepuolue.fi/uutiset//vr-200-miljoonalla-parannettaisiin-paljon-raideliikenteen-laatua
Kommentit (0)